Del 2 Fjällräven Classic - Förberedelser samt resan till Kiruna

Först av allt, jag är usel på att få till ett flyt i skrivandet. Jag tänker hela tiden att "NU ska jag skriva". Vad jag gör istället? Följer andras bloggar, youtubar andras genomförda resor och planeringar, :) Som sagt, usel på att skriva, desto bättre att följa andras äventyr! :)

Detta inlägg kommer att handla dels om dom sista förberedelserna samt resan upp. Att resa med hund är lite speciellt.

Jag berättade i senaste inlägget om hur vi skyndade långsamt med ökning av vikten både till mig och Bosse. På mig så ökade jag med ungefär 3-4kg varannan veckan och till Bosse ökade jag ungefär 0.5kg i månaden. När det var ca 1månad kvar till start så hade jag ökat på till ca25kg och Bosse låg på ca 6kg. Både jag och Bosse låg över våran vikt vi faktiskt kommer att bära under själva vandringen, detta gjordes av den enkla anledningen att om jag pressar mig själv med extra mycket vikt så känns den faktiska vikten jag kommer att bära under vandringen enklare, hänger ni med hur jag menar? :)

Nästa stora inköp blev en ryggsäck. Här är det viktigt att se till att ryggsäcken passar dig (längd). Vad som passar för just dig kan inte jag svara på. Jag åkte åter till naturkompaniet för råd men även för att få prova ut olika ryggsäckar, på det viset så blev jag väldigt nöjd med min ryggsäck. Värt att tänka på när du väljer ryggsäck är hur många liter den skall ligga på samt vad vikten på ryggsäcken är. Vissa ryggsäckar skiljer det flera kilon på. Så här kan det vara bra att ha några fler krav. Men det viktigaste är att ryggsäcken passar just dig.

Innan vi genomförde våran vandring så hade jag gått sammanlagt ungefär 18mil på hemma plan. Fördelat på korta och långa promenader/vandringar och hela tiden med ökande vikt på ryggsäcken. Jag visste att jag fysiskt skulle klara av vandringen utan denna "träning" men då jag ville njuta så mycket jag bara kunde så var det inte speciellt svårt att hitta motivation för att gå många och långa promenader på hemmaplan.

Vi bestämde oss relativt snabbt för att ta natt tåget upp till Kiruna. Vi funderade ett litet tag på bil, men kostnaden skulle bli nästintill densamma och tiden skulle vi bara korta med några timmar. Men då vi förmodligen kommer vara trötta när vi ska resa hem så föll valet lätt på att ta tåget upp. Ja menar, hur svårt kan det vara att åka tåg i 17timmar med hund? :)

När vi bokade tåg biljetter så bokade vi 2st biljetter per person så att hundarna fick sin "egen" plats. I och med detta så kunde vi ha hundarna i bur.

Flisan´s bur stod på sätena och Bosse låg under bordet.


Det gick väldigt enkelt för oss att resa med hundarna. Båda är miljötränade sen tidigare och tåget gör korta pauser hela tiden samt en längre paus i Umeå på dryga timmen.

Tåget gick 20:00 från Gävle och vi var framme runt 13:00 i Kiruna.


Efter att vi kom fram till Kiruna så väntade vi på bussen som skulle ta oss till busstationen. Vi gick sedan till hotellet.


Jag tror jag måste avsluta här. Inlägget blev längre en vad jag trodde. :) Nästa gång så blir det incheckning på hotellet samt på själva vandringen, kanske kommer vi äntligen till starten också. :)

Kommentera här: