Del 1 Fjällräven Classic - Förberedelse

2015 vandrade jag och Kenneth Fjällräven Classic. Det är ett 110km långt vandrings äventyr som vandras efter den berömda Kungsleden uppe i Lappland. Under själva vandringen så passerar man Kebnekaise, Sveriges högsta berg. Så våra förhoppningar på vandringen är minsann höga.

Hur som, detta inlägg skall mesta dels handla om hur vi förberedde oss.

Till en början så ökade jag och Bosse bara längden och hastigheten på våra dagliga promenader. Jag lånade i början en väska av större modell (ca 45-55L) mest för att på känna hur det känns att gå med lite tyngre packning. Till Bosse hade jag redan en klövje väska av okänd modell.

Jag hade ca 6kg i min packning väldigt länge så kroppen verkligen vande sig vid tyngre packning på ryggen. Bosse´s vikt låg länge på ca 1kg - 1,5kg då han inte burit klövje väskan allt för ofta.

På mig så ökade jag med ungefär 3-4kg varannan veckan och till Bosse ökade jag ungefär 0.5kg i månaden. Skynda långsamt hade jag hela tiden i huvudet då hundar bär större delen av sin vikt på frambenen (ca 60% av sin vikt) vilket betyder att nästan all vikt jag lägger i väskan blir belastad enbart på frambenen.

Efter tiden så gick vi allt längre dagsturer på hemma plan samt med mer vikt i våra väskor.

Det första som jag köpte till mig själv till vandringen var ett par kängor, riktiga kängor. Bra skor/kängor är en av dom absolut viktigaste sakerna att tänka på vid längre vandringar. Har du inte bra skor/kängor så får du skavsår eller stukar foten så är din vandring mer eller mindre förstörd.

Jag köpte mina kängor på Naturkompaniet. Jag åkte dit, fick väldigt bra hjälp och så fick jag klämma och känna på kängorna, men framför allt så kunde jag prova att gå i dom vilket gjorde valet mycket lättare för mig.

Jag kommer att lägga upp en lista på vad jag hade för utrustning under min vandring i senare inlägg.



Del 2 kommer förmodligen handla lite mer om förberedelser, men även om resan upp och starten i Fjällräven classic.

Kommentera här: