Del 4 Fjällräven Classic - Nikkaluokta - Abisko

Nu är vi på väg, 110km av underbar vandring väntade oss. Gissa om vi var laddade. Första delmålet var Kebnekaise fjällstation, från start fram dit är det 19km. Efter ca 5km så anlände vi till "Lapdånalds". Japp, det heter så, googla! :) Utan tvekan kan det ha varit den godaste hamburgaren jag ätit. En renburgare som verkligen smakade fantastiskt. Efter hamburgaren så hade vi ny och härlig energi och fortsatte vår vandring till Keb fjällstation.

Vi kom fram till fjällstationen runt 20:00 på kvällen, jag glömde nämna att vi startade 13:00 från Nikkaluokta.

Vi fortsatte ungefär 2km efter Keb fjällstation och slog sedan upp våra tält. Utsikten där var verkligen fantastiskt.

Dag 2 startade vi med strålande sol. Vilken start på andra dagen, verkligen fantastiskt.

Nu har vi alltså precis passerat Kebnekaise fjällstation och nästa delmål är Singi. Mellan Keb och Singi är det 15km. Solen lyser och vi får härlig energi av både sol och varandra. Nu är det mer lättvandrat vilket ni kan se på bilden nedan. Rena rama motorvägen. :)

Någonting man inte behöver vara orolig för är vatten efter leden. Det finns otroligt många vatten källor. Flisan hittade nog alla vattendrag. :)

Vi stannade varje heltimma och tog minst 5min rast. När vi lunchade så stannade vi runt 40-50min. Snacka om att ha världens bästa matplatser. :)

Framme i Singi bjöds det på renklämma. Det är tunnbröd med renskav, potatismos och lingon sylt. Hundarna fick renskav dom också, det gillade dom verkligen. :) Vi fortsatte ungefär 6km till och slog sedan upp våra tält. Kvällsmaten smakade riktigt bra efter en heldags vandring.

Tror varken Johanna eller Kenneth var beredd på denna bild. :)

Bosse somna fort dag 2 i tältet! :)

Dag 3, vi hade som sagt passerat Singi, Nästa delmål var Sälka. Mellan Singi och Sälka är det 12.5km. Dagen började med mulet väder. Vi hann precis påbörja vandringen när dom första regndropparna kom.

Det regnade runt 30min bara. Regnkläderna åkte av men vi valde att ha regnskydden kvar på väskorna.

Landskapet är verkligen fantastiskt. Det går inte med ord att förklara hur underbart vackert det är!!

Nu började vi närma oss nästa delmål efter Sälka, vilket var Tjäktja. Johanna hade varnat oss för tjäktjapasset, anledningen var en riktigt brant och lång backe. jag tänkte för mig själv att, hur kan en backe vara så svår? Men gissa om den var jobbig. Den var stenig, den gick inte rakt upp utan massvis med svängar och den var extremt brant. Det tog verkligen på krafterna att ta sig upp för den.

Här har vi kommit halvvägs. Tror Bosse känner sig väldigt stolt med tanke på hur han bröstar upp sig. :) Bakom oss ser ni dalen som vi vandrat under dagen. Fantastiska utsikter som vanligt!

Toppen av Tjäktjapasset, FC´s högsta punkt under vandringen.1140 m.ö.h.

Efter tjäktjapasset så satt vi språng mot nästa delmål, checkpointen i Tjäktja. En bit efter passet tyckte Johanna att vi skulle ta ett kort. Jag och Kenneth ser inte ut att vara redo för kort. :)

Vi anlände till checkpointen i Tjäktja runt 21:00 på kvällen. Trötta, blöta och riktigt hungriga. Gissa om vi blev glad när dom bjöd på dryck och morotskaka vid checkpointen. Tyvärr blev det inga bilder, dom bokstavligen swishade ner i magen. :) Vi vandrade någon km till för att sedan slå upp våra tält.

Dag 4. Vårt delmål efter Tjäktja var Alesjaure, dit var det 12.5km om man räknar mellan Tjäktja och Alesjaure. Där kunde vi fylla på med mat samt bränsle till köket, vi använde gas. Dag 4 lyckades vi knäppa in 2st checkpointar samt kom vi ungefär 5km förbi Alesjaure innan vi slog upp våra tält. Ni kanske märker att det tas mindre och mindre kort. Energin började försvinna samtidigt som man bara njuter av landskapet. Man glömmer lätt bort att knäppa kort. :)

Dag 5 började med regn. Vi har nu passerat Alesjaure och dagens första delmål är Kieron. Där ska dom servera pannkakor och nybryggt kaffe! Eftersom det regnade när vi vaknade så bestämde vi oss att skjuta fram frukosten och börja vandra direkt. Kort efter vi började vandra dag 5 så hittade vi en kåta. Vi bestämde oss rätt snabbt för att äta vår frukost inne i den. Skydd från både regn och vind. Perfekt!!

Den naturlige ledaren Kenneth visar vägen på ett föredömligt sätt. Både jag och Johanna vet att han pekar åt fel hål men vi säger ingenting. ;)

Efter vi fått i oss frukost så vandrade vi vidare. Humöret var på topp, vi visste att vi skulle kunna äta en lite senare lunch i Kieron och att vi skulle få pannkakor och nybryggt kaffe. Gissa om vi hade energi att trycka på i ett bra tempo nu. Vi fortsatte med raster varje heltimme. Solen kom fram och lyste upp vägen åt oss. Fantastiskt skönt!

Det syns i blicken att Kenneth känner lukten av nybryggt kaffe!

Sagt och gjort, vi anlände till Kieron runt 14:30 tiden och ryktena stämde. Pannkakor, sylt, grädde och nybryggt kaffe! WOW så gott det var. Självklart fick hundarna också pannkakor. Massvis! :)

Efter Kieron visste vi att det endast var 17km kvar till målet. 17KM AV 110KM!! Vi tänkte, VI TRAMPAR HELA VÄGEN!!!!

Så vi började vandra, vi tog inte rast varje heltimme utan tog nu varannan istället. Vetskapen om att gå imål IDAG gjorde att vi orkade gå hela vägen in i mål!

Klockan 20:43 dag 5 gick vi i mål. ett 110km långt äventyr var slut. Vilka fantastiska minnen vi kommer att ha med oss efter det här.

Efter målgången köpte vi oss varsin öl och varsin souvas, den var fruktansvärt god!!

Vi tältade den natten vid turiststationen eftersom vi gick i mål 1 dag tidigare än vad vi beräknat. :)
Johanna´s tåg avgick ifrån Abisko så hon stannade kvar där. Här sitter vi på bussen från Abisko till Kiruna, både Bosse och Flisan var rejält trötta. Vilken resa dom har gjort med oss. Fantastiska hundar är dom båda två!

Vi valde att sova på hotell innan avfärd hem, dels för att kunna duscha och basta men även för hundarnas skull så dom skulle få en dag och natt av avkoppling innan vi satt oss på tåget hem. Väl i Kiruna checkade vi in och lämnade hundarna på hotellet. Jag och Kenneth gick och köpte varsin pizza, stor godispåse och varsin läsk (Kenneth köpte 2st). Slängde i oss samtliga saker och somnade snabbare än kvickt på hotellet. :)

På tågresan hem fick vi egen kupé. 4st platser bara för oss och med skjutdörrar som vi kunde stänga. Bosse och Flisan låg på varsin sida. Ingen störde oss under hela resan hem, undrar varför. :)

Bevis att vi genomförde Fjällräven Classic 2015!!

Alla bilder som är uppladdade i detta inlägg är tagna av mig (Niklas), Kenneth och Johanna.
Jag rekommenderar verkligen att vandra FC om ni är intresserad. Det är ett väl uppstyrt evenemang och ni kommer verkligen bli förvånad vilket vackert land vi bor i.

Lite rolig fakta om vår vandring:
- Antal dagar det tog: 5
- Räknat i tid: 103tim, 43min, 08sec.
- Antal checkpointar: 6st (8st om man räknar med start/mål)
- Johannas 2:a Fjällräven classic
- Niklas vann en väska på sitt startnummer

Stort tack till Kenneth och Johanna som genomförde denna resa med mig. Otroligt tacksam över att få kalla er mina vänner. Snart dags för ett till FC va? ;)